Ibland räcker det med en flirtkula – en liten berättelse om en personlighetsförvandling-!

    Välkommen till mötesplatsen för kreativitet, art, passion och entreprenörskap!

En gång deltog en kvinna i en av mina femdagarskurser, där en del av processen var att skapa sitt inre rum.  Som ”byggnadsmaterial” hade deltagarna hönsnät, tidningar, lim, färgat silkespapper och annat krimskrams.  I ögonvrån såg jag hur kvinnan brottades med formen och befann sig i en  känslomässigt kamp.  Den jag  så väl känner till i mitt eget skapande men vet av erfarenhet att inte lägga mig i, komma med goda råd eller tröst, hur gärna mitt ”omhändertagande”  jag  vill. Jag vet att hon är i goda händer i sin kreativa process och att hennes inre konstnär har allt under kontroll.

image…..pärlan i musslan…..

Efteråt berättade kvinnan att hon avskytt sin skapelse som hur hon än försökte bända och vrida och dominera förblev den –  som hon såg den – en mussla. Hon fortsätter ”Det är precis som jag alltid känt mig, som en mussla och jag kände mig  ledsen, uppgiven och skit irriterad  över att en mussla skulle symbolisera mitt inre rum. Men så fick jag syn på frigolitbollen som utan att tänka la i musslan och plötsligt insåg jag att jag är en pärla”.
Den totala omvandlingen av denna kvinna glömmer jag aldrig. Från att ha hållit sig i bakgrunden steg hon in i sin dans, i sin kropp, i sina målningar, i sin röst och blev synlig!

…..kreativ rörelse…..

Vad jag har lärt mig av de skapande processerna är att inget blir som man tänkt. Det är där härligheten ligger men också utmaningen När vi släpper kontrollen till skapande processer kommer den värsta rädslan över att det vi skapar inte bli fint och att vi kanske inte får andras godkännande.  Den kreativa processen ”tvingar” oss att uttrycka något unikt om oss själva, det är kreativitetens natur. Den är rörelse som är förutsättning för liv som sätter oss i kontakt med våra sår, skam, hemligheter och det som gör att vi väljer att förminska oss samtidigt som den leder oss till  vår kraft, våra inre skatter, talanger och resurser för att göra något av detta. 

Något av det underbaraste jag vet är att få vara med om är när någon efter den ofta så  ”kiviga” processen stiger över tröskeln mellan egen vilja och tillåtelse att något blir till. Man fattar plötsligt  galoppen och välkomna det som kommer eftersom det helt stämmer överens med den människa man känner att man är bakom maskeringen.  Själv-utveckling med andra ord.  Det som inte kan förklaras bara upplevas …som att uppleva den dyrbara pärla vi är, istället för  att  hänga upp oss på tillkortakommande….

Kommentera gärna eller dela med dig av en skapande erfarenhet!

                                     Jag önskar dig en sagolik vecka!

                                                     Sofi

fram - Kopia copy

Kommentera

